350 lovas madár - Pontiac Firebird, az igazi csajozós autó

2019-07-29

Knight Rider, Smokey és a bandita, Mészáros József. Hogy mi a közös egy filmklasszikus, egy sorozat és egy szombathelyi férfi közt? Az autó, azaz a Pontiac Firebird.

Emlékeznek még a nyolcvanas évek egyik legkedveltebb sorozatára, amely emberek s főként gyerekek milliót ültette a képernyő elé? Hogy melyik volt ez a sorozat? Gondoljanak egy sötét lovagra, az igazság harcosára, a bűnüldöző lakk-fekete autócsodára, K.I.T.T.-re (Knight Industries Two Thousand). Az autó sofőrét, vízimentős ambícióival, madárfészek hajával, szűk bőrdzsekijével és ördögszekérszerű mellkas-szőrzetével most hagyjuk.

Az 1982-es Pontiac Firebird Trans Am világhírű lett, több százszor reprodukálták, és a szuperautó kalandjai előtt tátott szájjal ülő gyerekek – sokuk mára már felnőtt – titkon még ma is bele-belegondol, hogy jó lenne, ha egy ilyen autó állna otthon a garázsban. A szombathelyi Mészáros József is így érezte, pár évvel ezelőtt beteljesült vágya, amikor megvette első Firebirdjét.

– Az első autóm egy fekete Firebird volt, amit mindenki egyértelműen a filmbéli autóval azonosított, holott nem volt cikázó piros fény az elején, illetve helyből ugratni és beszélni sem tudott. Abban az autóban egy V6-os motor volt, így némi helyrepofozás után el is adtam, mert mindig is azt szerettem volna, hogy egy V8-as motor dübörögjon a motorháztető alatt – meséli József, aki azóta már egy 5700 köbcentiméteres, V8-as Pontiac Firebird tulajdonosa. – Ezt az autót versenyzésre vették, egy 470 lóerős motor volt benne, megerősített alvázzal, igazi izomautó volt. A motorháztető ki volt vágva, azon lógott ki a motor, a tulaja végül azért adta el, mert helyette egy Camaro-t vett, az a kasztni jobban elbírta az erős motort.

– Ebben az autóban is szép ménes lakozik, 350 és 370 lóerő közt alakul teljesítménye, ehhez jár egy Willwood fékerőszabályzó, Edelbrock szívósor és egy 600 köbcentimásodperc adagolójú karburátor. Hooker leömlők, K&N légszűrő, dupla kipufogó, muscle car-ra jellemző hátsó kerekek, sportváltó és még több kisebb-nagyobb részlet, amitől igazi aszfaltszaggató, kerékfüstölő lesz a tűzmadár.

– Az autón nem kellett sokat módosítani, nagyjából ilyen állapotban vettem, viszont nem elég egy ilyen verdát csak megvenni aztán hajtani, törődést igényel, garázsban tartom és javarészt találkozókra járok vele. Amikor elmegyek egy-két körre a városban, mindig fürkésző tekintetek kereszttűzében járok. Nagyon sokan megnézik, s nem is csodálom, hiszen a Firebird mindig is egy amolyan csajozós autó volt. Hiába bordó az autó, sokan még így is „le Knight Riderezik, pláne amikor a David Hasselhoffhoz hasonló kinézetű ismerősöm vezeti – teszi hozzá József, akinek tervei közt szerepel már több amerikai autó is, például egy Ford Crown Victoria, ami tipikus rendőrautó-alap volt Amerikában évtizedeken át.

A Ford már megvan, csak el kell mennem érte, s utána kezdődhet a nagy átalakítás. Még fehér, de tervem, hogy olyan festése legyen, mint a régi amerikai rendőautóknak. Valahol ez típus is benne van az emberben, nem csak K.I.T.T. Ha megynerném a lottót, akkor tuti, hogy megnőne a különleges amerikai autók importja. Szeretem a Mustangokat, a Corvette-eket, a Cadillac-eket is és még sorolhatnám. Megfertőzött a forma, a V8, a stílus, az érzés – fűzte hozzá Gábor, tűzmadarára támaszkodva.

Az már bizonyos számunkra, hogy valamit tudtak/tudnak ezek a fiúk ott a tengerentúlon. Az emberben benne van, hogy takarékosság, legyen hibrid vagy környezetbarát a járgány, de amikor egy amerikai izomautó mögött áll valaki s látja, hogy túráztatás közben a motortól mozog az egész kasztni, ahogy alapjáraton bugyog, ahogy fél gázon süvít, s jobban odalépve pedig leüvölti a hajunkat – na abban van valami lehengerlő, amitől kicsit borsódzik az ember háta.

Forrás

Kapcsolat

Mészáros József

Telefon: 0630/700-5000

Email: usav8@usav8.hu